Nyt saa riittää tämä lasten hyväksikäyttäminen!


Embed from Getty Images

 

Journalistin ohjeiden mukaan sairaustapauksista uutisoitaessa on aina noudatettava hienotunteisuutta. Ohjeessa puhutaan myös yksityisyyden suojasta ja siitä, että kaikki, mikä on julkista, ei ole kuitenkaan julkaistavissa. Tähän liittyen todetaan lapsista: ”Erityistä varovaisuutta on noudatettava, kun käsitellään alaikäisiä koskevia asioita.” Mielestäni seuraavissa tapauksissa ei ole noudatettu erityistä varovaisuutta ja hienotunteisuutta lasta kohtaan. Tuntuu siltä, että journalisteille riittää arkaluontoisten tietojen julkaisemiseen pelkästään huoltajien lupa. Lapselta itseltään ei kysytä mitään eikä arvoida asiaa lapsen itsensä kannalta pitkällä tähtäimellä eikä journalistin ohjeiden valossa.

Yleisradion MOT ohjelma esitteli laajasti 13-vuotiaan lapsen tapausta mainitemalla hänen koko nimensä. Kilpirauhasen vajaatoiminta ei kuitenkaan ole varsinaisesti lasten sairaus, joten lapsen tilalle olisi ollut hankittavissa helposti toinen – aikuinen – haastateltava. Ohjelmassa lapsen asiasta kertoi Merja Lindstöm.

Lakkautetussa MTV3:n 45 min. ohjelmassa ja Yleisradion A-Talk ohjelmassa esiteltiin Oliver pojan tapaus. Oliver-poika syntyi terveenä, mutta taantui vuoden ikäisenä motorisesti kolmen kuukauden ikäisen tasolle. Vasta sikainfluenssarokotekohun seurauksena keksittiin syyttää rokotteita ja poika marssitettiin julkisuteen. Poika on ilmeisesti ollut homeopaatti Liisa Sulkakosken sekä toisen homeopaatin, Merja Lindströmin hoidettavana.

Nico, Juha ja Riku ovat päässeet eroon korvatulehduskierteestään homeopatian avulla. Nicon ja Juhan korvatulehduskiereteestä kertoi TerveysHymy. Homeopaattina toimi Merja Lindstöm.

Journalistien ohjeiden mukaan tietolähteisiin on suhtauduttava kriittisesti. Erityisen tärkeää se on kiistanalaisissa asioissa, koska tietolähteellä voi olla hyötymistarkoitus.

 

 

HPV-rokote: No nyt otettiin salaliittoteoria ja sensuuriväitteet käyttöön


Maxx for Cervarix

Cervarix (Photo credit: PiaMagalona)

Kun Suomen Terveysjärjestö ei onnistunut kovin hyvin pääsemään julkisuteen pöyristyttävillä rokoteväittteillä, jotka perustuivat Israelilaisilla lampailla tehtyihin kokeisiin, niin eihän siinä sitten enää auta kuin keksiä salaliittoteoria ja syyttää sensuuria. Nyt astuvat esiin yhdistyksen oikeat rokotevastaavat Diplomihomeopaatti Merja Lindström ja Fytonomi Marjo Sukeva-Hakanpää. Tämä lääkäri taisi saada tarpeekseen julkisuudesta.

Diplomihomeopaatti Lindstöm valittaa, että Yle ei päästänyt Suomen Terveysjärjestöä studioon. Suomen Terveysjärjestöä ei oltu koskaan edes studioon kutsuttu. Yle oli kiinnostunut Bjelogrlic-Laaksosta, koska hän on lääkäri eikä homeopaatti. Sananvapaus ei tarkoita sitä, että kenen tahansa olisi päästävä Yleisradioon esittämään tekaistuja väitteitä. Tiedotusvälinen tärkeä tehtävä on välittää oikeaa tietoa katselijoille ja lukijoille. Ennen uutisen julkaisemista on varmistuttava väitteiden todenperäisyydestä mahdollisimman hyvin. Diplomihoeopaati Lindstömin mielestä Helsingin Sanomat on uutisoinut yksipuolisesti. Minun mielestäni HS:n uutisointi on ollut oikeita faktoja esittävää enkä ole löytänyt siitä virheitä.

Diplomihomeopaatti Lindstömin mielestä on olemassa salaliitto, joka kontrolloi julkisuutta. Saliittoon kuuluvat mainostajat, rahavaltaa pitävät ja poliittista valtaa pitävät. Minun mielestäni esimerkiksi Ilta-Lehti ei päästänyt  Bjelogrlic-Laaksosta ääneen totuuden ja sanavapauden takia, vaan myyvän jutun takia. Ilta-Lehtihän tuomittiin JSN:ssä äskettäin perättömästä otsikosta, jossa väitettiin lapsen kuolleen rokotteeseen.