Mitä huijareille kuulu nyt?


Valkee Oy valmisti varastoon korvavalolaitettaan, koska yhtiön viisi vuotta voimassa ollut CE-merkintä vanheni ja uuden saaminen olisi vaatinut lakimuutoksen takia näyttöä tehosta. Nyt varasto on myyty aika loppuun ja tuote on poistunut Prisman hyllystä. Tekesin rahoitus päättyi vuonna 2013, mutta alkoi uudelleen vuonna 2016, jolloin Valkee Oy sai taas 114.040 euroa. Käytännössä Valkee Oy on veronmaksajien rahoittama yritys, sillä rahoittajina on myös esim. SITRA. Enemmän rahaa on kuitenkin mennyt toiselle lestadiolaisyritykselle Chempolis, 11 miljoonaa, joten kateuteen ei ole syytä. Valkeen liikevoitto teki uuden ennätyksen 02/2016 ollen -1,551 miljoonaa euroa (ennätystappio). Omavaraisuusaste oli -55 %.  Omavaraisuusasteen ollessa alle 15 %, se on heikko. FDA ei hyväksynyt Valkee Oy:n terveysväitteitä, joten laitetta ei saa markkioida USA:ssa terveysväitteillä.Valkee Oy jatkaa kuitenkin tutulla kusetuslinjallaan ja väittää, että laite hoitaa mielialan vaihteluja. Valkeen myyntimestystä Jet Lagin hoitoon voi seurata vaikkapa Android Play kaupassa: HumanCharger sovelusta on ladattu 500 kpl ja saanut arvosanaksi 2,6.

Julkisuuden kalastelua varten perustettu Suomen Terveysjärjestö ry on kutistunut Suomen pahimman homeopaatin Merja Lindstömin omaksi temmellyskentäksi Skepsiksen myönnettyä 2014 huuhaa-palkinnon ja nimekkäiden lääkäreiden mm. Taija Sompin jätettyä yhdistyksen hallituksen. Olisko nimenvaihdostemppu  jälleen tarpeen?

Kilpirauhasen vajaatoimintaa väärään tieteelliseen teoriaan perustuen T3 lääkkeellä hoitaneella Taijalla Somppilla ei edelleenkään ole täysiä lääkärinoikeuksia JulkiTerhikin mukaan. Vesa Ilvesmäki kirjoittaa edelleen T3 ja eläinperäisiä lääkereseptejä, joten väitteet, ettei T3:a saa Suomesta ovat perättömiä. Terveysalan änkyröinnillä rahaa tienaavan Turpaduunarin mukaan vuoden pahimpia  änkyröitä olivat endokrinologeja arvostelevat Turpaduunarin tukijat. Seuraavaksi pahimpia änkyröitä olivat Skepsis ry:tä arvostelevat Turpaduunarin tukijat. Koska kilpirauhasen vajaatoiminnasta on tullut muotisairaus, niin siitä kärsivät kehoittavat kaikkia hieman pyyleviä naistuttujaan menemään lääkäriin ja vaatimaan ainakin T4-lääkettä. Siksi jopa joka kolmas resespti voi olla turha. Potilaat, jot­ka ovat normaa­leista ar­voista huoli­matta vakuut­tu­neita sii­tä, et­tä oi­reet selit­tyvät vajaa­toi­min­nalla, vaa­tivat hoi­toja ja nii­tä aloi­tetaan, vaik­ka ne ei­vät olisi to­della tar­peen.

Paolo Macchiarini italialainen huippukirurgi, joka asensi kantasoluilla vuorattuja keinotekoisia henkitorvia vakavasti sairaille potilaille ilman eettistä lupaa ja ilman ennakolta tehtyjä eläinkokeita saa jatkaa toimintaansa – Venäjällä. Paolo on tehnyt Venäjällä 4 keinotekoisen henkitorven asennusta. Kolme potilaista kuoli. Neljäs elää, koska Paolon putki poistetiin potilaalta ajoissa. Maaliskuussa 2016 Paolo sai potkut Karoliinisesta Instituutista. Kaksi Paolon palkannutta sai potkut Lääketieteen Nobel-palkinnon myöntävästä komiteasta ja Ruotsin poliisi tutkii, onko herra syyllistynyt tappoon. Paolon paljastanut toimittaja sai Ruotsissa suuren journalistipalkinnon. Paolon Lancetissa  2011 julkaistusta artikkelista on neljä kirjoittajaa ottanut nimensä pois ja Lancet on julkaisut epäilyn artikelia kohtaan. Vuoden 2014 artikkeli Nature Communications -lehdessä lienee väärennetty ja lehteä on pyydetty vetämään artikkeli takaisin.

Puhelinluetteloharhautus  on jatkunut entisenlaisena. Pienyrittäjät  kertovat vuodesta toiseen samaa tarinaa. Puhelinluetteloharhauttaja aloittaa ensin, että he haluavat päivittää omaa tietokantaansa yrittäjän puhelinnumeron. Sitten postista tipahtaa lasku, joka on jatkuvasti voimassa oleva sopimus. Toimintaohje on aina reklamoida laskusta ja reklamoida perintätoimiston laskusta. Yritys ei vie tapauksia oikeuteen, koska tietää häviävänsä siellä. Vaikka yritys nauhoittaa puhelut ja väittää sopimuksen syntyneen, niin sopimus syntyy vasta, jos yrittäjä maksaa laskun. Myös urheiluseurat ovat uhreina. Poliisin rikos­tie­to­jär­jes­tel­mästä löytyy noin 250 ilmoitusta, joissa Suomen Numerokeskus Oy on asianosaisena tai osallisena. Maakuntalehtien journalisisesta linjasta kertoo se, että Savon Sanomat on nostanut yrityksen  hallituksen puheenjohtajan lehden blogistiksi , eikä lehti kirjoita mitään näistä hämäristä bussneksista.

Rokkotteiden ja autismismin  välisen yhteyden tieteelliseen tutkimukseen on käytetty uskomattoman paljon rahaa ja työtä. Kaikki turhaan? Edelleenkin jotkut roskatiedesivut esittävät kieroja väitteitä ihmisten harhauttamiseksi. Esimerkiksi Turpaduunari perustelee asiaa autismin yleistymisellä. Rokkotteiden aiheuttamiksi sairauksiksi nämä huijarit valitsevat sellaisen, jonka syntymekanismi on epäselvä. Tiede on kuitenkin mennyt autismin kohdalla eteenpäin ja nyt tiedetään, että autismi alkaa kehittyä jo raskausaikana, ennen ensimmäistäkään rokotusta. Turpaduunari luottaa myös siihen, että hänen kohderyhmänsä ovat niin idiootteja, etteivät he lue englanninkielisiä tieteellisiä artikkeleita. Tässä  kirjoituksessa, jota Turpaduunari käyttää autismipelottelussa, todistetaan monin tavoin, että rokotteet eivät aiheuta autismia. MV-lehden valeuutinen on kumottu tässä blogissa. Myös Yhdysvaltojen presidentti Donald Trump uskoo, että kun autismi puhkeaa samaan aikaan kun lapsia rokotetaan, niin se on todiste siitä, että rokkotteet aiheuttavat autismia. Miksi Donald Trump ei epäile, että vaippojen pois jättäminen aiheuttaa autismia, vaikka tapauksia on useita?

Pakurikääpää markkinoidaan edelleen syöpälääkkeenä.  Kliinisen farmakologian erikoislääkäri Annikka Kalliokoski kertoo, ettei pakurikääpä edelleenkään tehoa syöpään. Millekään hoidolliselle väitteelle ei ole löytynyt näyttöä ihmisillä tehdyistä tutkimuksista.

Asyra bioresonanssi -huijauksesta kirjoitin vuonna 2014. Huijaus toimii edelleen ja sillä tekee rahaa jopa lääkärit. Ehdotin, että käy peräjälkeen kahdessa mittauksessa. Systeemi on niin humpuukia kuin voi ollakin, joten se paljastuisi peräkkäisillä mittauksilla. Vuoden kuluttua Yle tekikin testin. Jo ennalta saattoi arvata, että testitulokset eroavat toisistaan täysin. Selitys on mainio: Mittalaite lähettää informaatioita kehoon eli mittaus häiritsee seuraavaa mittausta viiden viikon ajan. 🙂

Elävän veren kuvajaalla Happy pH Oy:llä ei sensijaan mene hyvin. Taloussanomien mukaan yhtiöllä on 31.12.2017  julkaistu protesti 4 531 € summalle. Myös internetsivut ovat kiinni. Liikevaihto on kasvanut 234 000 euroon, mutta voitto on pysynyt vaatimattomana. Radio rockin haastattelussa yhden miehen yhtiön Rauno Moilainen yllättää. Rauno selittää, että jo 1200-luvulla tiedettiin, että verressä on niitä asioita (parasiittejä). Samoin tiedettiin, että naisen klitoris on paljon suurempi, mutta 1900-luvulle tultaessa asiat häivytettiin. Viranomaiset eivät ole puuttuneet Rauno Moilasen toimintaan.

Mainokset

11 thoughts on “Mitä huijareille kuulu nyt?

  1. Miksi ihmeessä joku autismi tulkitaan sairaudeksi? Silloin kun minä olin lapsi, sellaiset ihmiset olivat erikoisia, yliälykkäitä tai jotakin sinnepäin. Mutta eivät sairaita. Mielestäni monet sairaaksi väittämiset ovat huuhaata.

  2. Olisi mukava lukea joskus päivitys meillä myytävien lisäravinteiden laadusta. Tämä asia tulee vastaan hyvin usein jopa Suomi24:n tasoisilla juorupalstoilla ja tuntuu siltä että juorupalstoillakin tiedetään asiasta paremmin kuin esimerkiksi valtamediassa.
    Tämä linkki tuli hetki sitten vastaan ja en voi olla asiasta eri mieltä kun itsekin tuohon laatuasiaan olen perehtynyt viime vuosina.
    http://keskustelu.suomi24.fi/t/14418129/nain-testaat-ptn-rehellisyyden

    • Kyseessä on tapausselostus. Saapa nähdä, vaativatko Taijan endokrinologikaverit kirjoituksen vetämistä takaisin. Taijahan on verisuonikirurgi vailla tieteellistä uraa.

      • No se alkaa olla jo turhaa pullikoida vastaan. Nämä ”kaverit” kun ovat itse alkaneet hoitaa samoilla menetelmillä. Sehän on nyt mukavaa kun tietyt lääkärit on raivattu tieltä. Tosin näiden tiettyjen lääkärien potilaista suurin osa on hankkinut hoitonsa Suomen ulkopuolelta.

      • Miksi se olisi syy vaatia tekstiä takaisin? No voivathan yrittää ja nolata itsensä.

    • Saahan kaikenlaista julkaista, jos foorumi löytyy. Kyseessä on open access lehti, joka julkaisee matalalla kynnyksellä ja perii julkaisukuluja kirjoittajalta. Tuo artikkeli on osa suurempaa kokonaisuutta ”Dampness and Mold Hypersensitivity Syndrome (DMHS)”, jonka toimittaja on Tamara Tuuminen, joten julkaisukynnys Sompin työllle lienee erityisen matala, kun on tuttava toimittajana. Tästä artikkelista, kuten muistakin tuon sarjan jutuista, löytyy helposti paljon kritisoitavaa, ja Sompin johtopäätökset tuloksien pohjalta eivät ole perusteltuja. Itsekritiikki puuttuu, kun on asiastaan vakuuttunut, ja sokaistunut muunlaiselle tulkinnalle. Artikkeli onkin jo kerännyt kritiikkiä mm. Pubpeer-sivustolla: https://pubpeer.com/publications/0E0DAEBEC6183646F18F4FAED03B1A#10

      Näkisin mielelläni bloggaajan analyysin tästä Tuumisen toimittamasta artikkelisarjasta: http://journal.frontiersin.org/researchtopic/4147/dampness-and-mold-hypersensitivity-syndrome-dmhs

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s