Auton lämmitysjohdon saa jättää käytön jälkeen kiinni pistorasiaan


Embed from Getty Images

 

Joka vuosi joku media tekee jutun auton lämmitysjohdosta. Jutut perustuvat Tukesin tiedotteisiin, joiden mukaan auton lämmitysjohto irrotettava aina käytön jälkeen pistorasiasta. Tukes vielä kertoo ja Isännöintiliitto säestää vieressä, että jos pistokytkin putoaa vesilätäkköön tai lumisohjoon, se saattaa tehdä ympärillä olevan alueen sähköiseksi. En ole ikinä kuullut, nähnyt tai lukenut näin käyneen. Vikavirtasuojahan katkaisee virran, eikä pakkasella ole meillä päin vesilätäköitä. Lisäksi lämmitysjohto voi rikkoutua vaaralliseen kuntoon esimerkiksi paikoitusalueen lumenluonnin yhteydessä. Jep jep ja jos näin käy, niin me kaikki olemme sellaisia torveloita, että käytämme vioittunutta johtoa. Tukes pelottelee taloyhtiöitä puuttumaan asiaan ja muistuttaa, että taloyhtiö vastaa kiinteistön turvallisuudesta ja jos esimerkiksi ulkopuolinen henkilö loukkaa itsensä, on vastuu taloyhtiöllä. Jep jep ja ihmisellä itsellään ei ole mitään vastuuta tonttuiluistaan. Edelleen Tukesin mielestä myös auton käyttäjä, joka virheellisesti on jättänyt lämmitysjohdon kiinni pistorasiaan, vastaa omalta osaltaan mahdollisista vahingoista eli kaikkia mahdollisia tahoja uhkaa hurjat vanhingonkorvaukset. Mikäli havaitaan vaaratilanne, voi taloyhtiön edustaja, eli isännöitsijä, huoltomies tai taloyhtiön hallituksen edustaja, poistaa lämmitysjohdon pistorasiasta. Tämän seurauksena sadoissa tuhansissa suomalaisissa taloyhtiöissä on laadittu ohjeita torveloille asukkaille. Lisäksi kyttääjät kiertävät parkkialueita kiskomassa hengenvaarallisia johtoja pois. Täysin turhaan.

http://www.tukes.fi/Tiedostot/sahko_ja_hissit/ohjeet/auto_lammitysjohdot.pdf Tässä Tukesin ohjeessa sanotaan: ”Lämmitysjohdon kokonaan irrottamisen vaihtoehtona on, että johdon pää jossa kojepistoke on, ripustetaan niin korkealle, että kojepistoke on maasta ainakin 1,7 m korkeudella.” Auton lämmitysjohdon saakin jättää käytön jälkeen kiinni pistorasiaan. Tämä näppärä vaihtoehtoinen ohje on vain ”unohtunut” kertoa kansalaisille.

Mainokset

6 thoughts on “Auton lämmitysjohdon saa jättää käytön jälkeen kiinni pistorasiaan

  1. Sinulla on hyvä blogi ja olen pitkään lukenut sitä, sekä linkannut juttujasi. Mutta olet nyt mielestäni hieman valikoivasti valinnut lähdetekstiäsi:

    ” Ripustuksen pitää olla niin tukeva, että lämmitysjohto ei pääse putoamaan siitä ja sitä ei helposti saa lämmitysjohdosta vetämällä irtoamaan ripustuksestaan.Taloyhtiöiden ja muiden autolämmityspistorasioita omistavien yhteisöjen olisi hyvä laatia autoilijoille selkeät ohjeet pistorasioiden käytöstä. Samalla tulisi kieltää lämmitysjohtojen jättäminen irrallisina kiinni pistorasiaan.”

    Eli johdon päätä ei voi jättää heilumaan, vaan se tulisi kiinnittää jollakin mekanismilla, esim. pikalukolla vähintään 1,7 metrin korkeuteen. Ripustuksen pitää kestää vetäminen, joten pelkkä asettaminen tolpan päälle ei riitä. Lisäksi painotetaan että selkeät ohjeet ovat tarpeen ja suositellaan suoraan ettei irrallisena saa jättää johtoja rasiaan.

    Eli mielestäni jos luet lähdetekstin tarkemmin, tulee tehdä ero ripustuksen (kiinnitys) ja asettamisen välillä. Kojepistoke on se puoli, joka on kojetta että tässä tapauksessa autoa vasten. Eli, kyllä pistorasiaan saa jättää lämmityskohdon, edellyttäen että ripustus on tehty Tukesin esittämällä tavalla.

    • Minusta olisi hauska tietää, onko joku taloyhtiö laatinut autoilijoille selkeät ohjeet. Tukes vaatii taloyhtiöitä kieltämään lämmitysjohtojen jättämisen irrallisena kiinni pistorasiaan. Miksei Tukes kiellä sitä itse? Miksi Tukes vaatii täyskieltoa, mutta sallii kuitenkin sen, että johdon pää jää pikalukolla 1,7 metrin korkeuteen? Tämä asia on minusta erittäin yksinkertainen ja pelkkä maalaisjärki riittää ongelman käsittelyyn. Monella on mielessä tavallinen lämmitystolppa. Mutta on myös muunlaisia ratkaisuja. Tukes ei mitenkään erittele näitä. Oleellisin tieto, joka Tukes salaa on se, että 1,7 metrin korkeudella oleva pistorasia on turvallinen, vaikka se ei olisi lukossa. Kun pistorasiaan kytketään lämmitysjohto riittää, että sen pää on edelleen 1,7 metrin korkeudella. Muuta ei tarvita. Jollain tavoin voidaan estää johdon pään putoaminen maahan vahingossa tarvittaessa. Tämä ohje on äärimmäisen selkeä ja yksinkertainen ja tarjoan sitä jokaisen taloyhtiön käyttöön Suomessa ilmaiseksi. Taloyhtiöissä tapahtuu paljon pahempia virheitä joiden seuraukset ovat paljon vakavampia ja useimmin. Näitä varten pitäisi tehdä taloyhtiössä suunnitelmia, jos joku jaksaa.

      • Meidän taloyhtiössä on vaan tolpat, eikä se korkeus ole kuin hieman yli metrin. Ilmaanko johto siis ripustettaisiin? Taloyhtiön pitäis joka tolpan taakse pystyttää esim. vanha heinäseiväs jja siihen kaksi kiinnityskoukkua, joka tolpassahan on tila kahdelle autolle! Heinäseipäitä kyllä löytyy, paalikone hoiitaa nykyisin heinien korjuun!

  2. Meillä on taloyhtiössä sähkötolpat, joissa itsessään on virrantulon katkaisin. Jos kääntää off -asentoon ja sähkövirtaa ei siis tule, ei luulisi olevan mitään vaaraa jättää johtoa kiinni tolppaan. Tolppamalliimme on todella hankalaa saada pistoketta rasiaan, joten johdon jättäminen paikoilleen on huomattavasti toimivampi ratkaisu, kovilla pakkasilla varsinkin. Visusti aina varon, ettei kytkin jää on -asentoon.

  3. Kylläpä sitä jaksetaan omaa laiskuutta puolustella.

    ”jos pistokytkin putoaa vesilätäkköön tai lumisohjoon, se saattaa tehdä ympärillä olevan alueen sähköiseksi. En ole ikinä kuullut, nähnyt tai lukenut näin käyneen. Vikavirtasuojahan katkaisee virran, eikä pakkasella ole meillä päin vesilätäköitä.”

    Vikavirtasuoja ei katkaise virtaa kuin tietyissä tilanteissa. Se ei ole mikään kaiken kattava suojalaite, joka estää kaikki sähköiskut. Jos tuollainen roikkuva lämmitysjohto laitetaan vaikkapa suuhun, on tuurista kiinni tuleeko kuolettava sähköisku, vai katkaiseeko vikavirtasuoja. Pakkasella on myös vesilätäköitä, jos esimerkiksi viereinen auto lämmitetään polttoainekäyttöisellä lisälämmittimellä. Lämpötila voi tietysti myös vaihtua esim. pakkasaamusta plussan puolelle päivän aikana.

    ”Lisäksi lämmitysjohto voi rikkoutua vaaralliseen kuntoon esimerkiksi paikoitusalueen lumenluonnin yhteydessä. Jep jep ja jos näin käy, niin me kaikki olemme sellaisia torveloita, että käytämme vioittunutta johtoa.”

    Lämmitysjohto voi rikkoutua tietysti sen verran, ettei sitä heti huomaa päälle päin. Toisekseen kyllä sitä monesti ollaan torveloita, jos suhteellisen kallis johto pitäisi vaihtaa uuteen, vaikka vanha vielä ”pikkuvikaisena” toimii. Osittain tuo lumenluonnin yhteydessä rikkoontuminen näyttää olevan estetty siten, etteivät auraajat puhdista ollenkaan autopaikkoja, joiden tolpissa roikkuu johto. Johdon jättävää tolppanaapuria voi sitten kiitellä, kun omaakaan autopaikkaa ei puhdisteta.

    Tällaisesta ei taida olla ennakkotapausta, mutta en olisi yllättynyt, jos lämmitysjohdon jättäjä tuomittaisiin kuolemantuottamuksesta jonkun saadessa jätetystä johdosta kuolettavan sähköiskun.

  4. Mielestäni autosta irrotettu johdon pää kannattaa laittaa sinne lukittavan luukun taakse, siis sinne pistorasian kanssa samaan tilaan, ja luukku lukkoon. Silloin ei ole tarvetta irrottaa johtoa pistorasiasta. Luulen, että Tukes hyväksyy menetelmän.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s