Vihreä kahvi ei laihduta – markkinointi lainvastaista


Embed from Getty Images

Elintarvikkeiden terveysväittämät pitää hyväksyttää etukäteen. Väitteiden pitää olla selviä, täsmällisiä ja perustua näyttöön, jonka hyväksyy koko tiedeyhteisö. Lääkinnällisiltä laitteitteilta ei vaadita vastaavaa, siksi Valkee Oy ja Bemer Oy voivat vihjailla, että heidän korvavalonsa ja magneettiterapiansa lisää huippu-urheilijoiden suorituskykyä.

CoffeeSLENDER® tabletit ovat tehty vihreiden kahvipapujen uutteesta (Svetol®). Valmistaja yritti saada Euroopan komission hyväksynnän väitteelle(https://docs.google.com/viewer?url=http%3A%2F%2Fwww.efsa.europa.eu%2Fen%2Fefsajournal%2Fdoc%2F2057.pdf), että tabletit toimisivat painonpudottajana osana kaloriköyhää diettiä. Tabletit vähentävät muka sokerin imeytymistä ruuansulatuskanavassa. Anomus hylättiin.

Hakemukseen ei oltu liitetty yhtään sellaista viitettä, jonka perusteella painoa alentava johtopäätös olisi voitu tehdä. Hakijalla ei ollut myöskään mitään näyttöä syy ja seuraussuhteesta kahviuutteen sisältämän klorogeenihappon vaikutuksesta painoon.

Vihreän kahvipapu-uutteen yhdistäminen laihdukseen on siis tieteellisesti todistettu olevan potaskaa ja väitteiden käyttö markkinoinnissa on lain vastaista. Tästä huolimatta markkinointi Suomessa näyttää rehottavan.

Nettimiini laskettelee (http://nettimiini.com/?product=vihrea-kahvi-uute&gclid=CPyCk6a5j78CFasNcwodn4YAmw) että

Vihreä kahvi -uutteen tärkein vaikuttava ainesosa on klorogeenihappo, joka estää glukoosin imeytymistä, kiihdyttää aineenvaihduntaa ja vähentää näläntunnetta. Näin paino putoaa luonnollisesti.

Tämä on juuri se väite, jonka käytön Euroopan Unioini kielsi kuluttajaa harhaanjohtavana jo vuonna 2011, kolme vuotta sitten. Yhtiö toimii Iso-Britanniassa, mutta myy tuotteita vain Suomeen.

Vertal Oy (http://www.vihreakahvi.eu/?gclid=COa2-4TCj78CFaTFcgodHUUAlQ) väittää laihdusvaikutuksen lisäksi, tuoteen alentavan kolesterolia, mikä väite on hatusta vetäisty. Neljän kuukauden kuuri tehottomia pillereitä maksaa 144,80 €. Vastaperustettu yhtiö majailee osoitteessa Toinen linja 3. Yhtiön toimialana on liikkeenjohdon konsultointi. Toimitusjohtaja on 24-vuotias Sami ”Sampsukka” Suosalo Kristian. Hänen muita yrityksiään ovat Suomen Kasvuyhteisö Oy ja Iteh (Yksityinen elinkeinonharjoittaja).

Xellim Ltd (http://www.xn--vihrekahvi-u5a.fi/?utm_source=fi_Tradetracker_vihreakahvi) markkinoi tuotetta Suomessa valmistetuksi. Yhtiö vetoaa kliiniseen tutkimukseen, joka on julkaistu niin sanotussa Open Access lehdessä nimeltä Diabetes, Metabolic Syndrome and Obesity Journal. Jutun julkaiseminen tässä lehdessä maksaa 1372 €. Open Access lehdistä on tullut merkittävä roskatieteen julkaisukanava. Huijarit tunnistaa helpoiten liian hyvistä tuloksista. Markkinointi tarvitsee kovia tuloksia, joita oikeasti ei voi saada. Lääketutkimuksissakin tulokset ovat vaatimattoman oloisia – silloinkin kun kaikki on kunnossa.

Maailman tehokkain laihdutustuote on tietenkin liioilteltu väite, johon kuluttajaviranomaiset voisivat puuttua heti. (http://www.superkahvi.com/?utm_source=google_nb_superkahvi&gclid=CIaOpo_Pj78CFUTecgodaysAqg) Monissa maissa, mm. Yhdysvalloissa, käyttäjäkokemukset, joiden antamisesta on käyttäjälle maksettu, ovat kielettyjä. Silkkaa harhauttamistahan ne ovat. Siksi yritys, joka käyttää tätä keinoa, on syytä kiertää kaukaa. Täällä myös ei tilatessa käy selväksi, että tässä sitoutuu 6 kk ajan vastaanottamaan ja maksamaan kallista laskua. Moni luulee tilaavansa kokeilupakkauksen, mutta joutuukin maksamaan peräti 249,20 €. Kuka on superkahvin takana? Kyse on yrityksestä nimeltä Xellim Oü. (http://m.iltalehti.fi/laihdutus/2014012117955757_lh.shtml) Yhtiöllä ei ole palautussopimusta Itellan kanssa, joten tuoteen palauttaminen maksaa yli 20 €. Tähän kuluttajaviranomaiset puuttuivat: http://www.kkv.fi/Ajankohtaista/Tiedotteet/kkvn-tiedotteet-2014/glucomannan–ja-vihrea-kahvi–laihdutustuotteiden-markkinointi-harhaanjohtavaa/

 

 

Mainokset

2 thoughts on “Vihreä kahvi ei laihduta – markkinointi lainvastaista

  1. http://www.duodecimlehti.fi/web/guest/arkisto?p_p_id=Article_WAR_DL6_Articleportlet&p_p_lifecycle=0&_Article_WAR_DL6_Articleportlet_p_frompage=uusinnumero&_Article_WAR_DL6_Articleportlet_viewType=viewArticle&_Article_WAR_DL6_Articleportlet_tunnus=duo11080

    Mitkä mekanismit voivat olla pienentyneen diabetesriskin taustalla? Kyse ei siis ole kofeiinista, vaikka se stimuloikin insuliinin eritystä, kuten kokeellisissa tutkimuksissa on todettu. Kofeiini voi myös vähentää nälän tunnetta. Merkittävimpiä tekijöitä lienevätkin kahvin polyfenolit. Niistä erityisesti klorogeenihappo on hyvin voimakas antioksidantti, ja kahvi on sen ylivoimaisesti merkittävin lähde (Wang ja Ho 2007).

    Pohjoismaissa saamme kahvin mukana yli puolet ravintomme antioksidanteista. Klorogeenihappoa on jonkin verran myös omenassa, luumussa, päärynässä, tomaatissa ja perunassa (Niggeweg ym. 2004). Klorogeenihapolla ja sen aineenvaihduntatuotteilla on monia edullisia vaikutuksia: Ruoansulatuskanavan inkretiinieritys lisääntyy. Suoliston a-glukosidaasin toiminta osin estyy, jolloin glukoosin imeytyminen vähenee. Maksan glukoosiaineenvaihdunta tehostuu ja lihasten glukoosinotto paranee AMPK:n (adenosiini-monofosfaattiaktivoitu proteiinikinaasi) stimulaation seurauksena (Clifford 1999). Lisäksi hitaan tulehdusreaktion merkkiaineiden, erityisesti interleukiini-6:n ja adiponektiinin pitoisuudet sekä oksidatiivisen stressin merkkiaineiden kuten 8-isoprostaanin ja HDL-kolesterolin pitoisuudet muuttuvat edulliseen suuntaan (Kempf ym. 2010).

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s