Valkeen markkinointitempaus on plasebotutkijan taivas ja valvovan viranomaisen helvetti


Valkee lahjoi 60 tarkasti valitsemaansa henkilöä kokeilemaan yhtiön laitetta, vuoden 2012 huhaa-palkinnon voittanutta korvavaloa. Henkilöiden velvollisuutena on raporoida laiteen käytöstä Valkeen kotisivuille, vaikka he eivät havaitsisi laitteellla olevan mitään vaikutusta. Kukaan ei valvo laiteen käyttöä eikä voida tietää, ovatko kertomukset todellisia vai keksittyjä.

Kun vahva tieteellinen näyttö osoittaa, että Valkeen korvavalo ei tehoa mihinkään, niin tässä on oikeasti kyse plasebon tutkimisesta. Plasebo eli lumevaikutus perustuu positiivisiin odotuksiin. Mitä enemmän koehenkilö odottaa laitteen toimivan, sitä todennäköisemmin hän reagoi plaseboon. Testi on erittäin mielenkiintoinen skeptikon kannalta. Mitä tiedetään etukäteen tällaisesta koeasetelmasta?

Ilmaiseksi saatu laite, pakko raportoida, hakemuksen perusteella 1000 joukosto valituksi tuleminen, oma usko laitteen toimivuuteen, tietämättömyys plaseboilmiöstä, kaupallisen yhtiön painostus jne. luovat hirvittävät paineet sille, että laite aiheuttaa jonkin efektin. Siksi Valkeen sivuille alkaa ilmaantumaan paranemisia sellaisiin vaivoihin,  joista koehenkilö arvelee parantuneensa. Myös sellaisia paranemisia alkaa tapahtua, joita koehenkilö arvelee Valkee Oy:n toivovan tapahtuvan.

Kun laitteen rekisteröi, kysytään, ostitko laitteen migreenin takia. Tällä tavoin koehenkilön alitajuntaa isketään vinkki, että laite voisi olla yhteydessä päänsärkyyn. Tästä syystä on oletettavaa, että moni kertoo pääsärkyvaivojensa kadonneen. Aikaisempien kokeiden perusteella joukkoon pitäisi eksyä myös sellaisia, jotka kokevat saavansa laitteesta päänsäryn. Tällöin kyse ei ole plaseboefektistä vaan niin sanotusta noseboefektistä. Nosebo on plasebon vastakohta: lumelääkettä saaneet kokevat saaneensa haitallisia sivuoireita. Moni käyttäjä jo nyt kertoo, että unirytmi on parantunut laiteen avulla – siitä kuulemme lisää. Valkee on tehnyt kehnoja suorituskyvyn paranemiseen viittaavia lumetestejä ja uutisoinut niistä Iltalehteä myöten. Siksi koehenkilöiden suorituskykykin paranee. Hakemusten perusteella Valkee on voinut valita tutkimusjoukkoon sellaisia ”sairauksia” potevia henkilöitä, joista emme vielä tiedä mitään, mutta joiden sairaudet sopivasti voisivat parantua valohoidolla.

Kun ihmiset saavat vapaasti käyttää laitetta, saattaa tulla esiin neljän pillerin efekti. Kun koehenkilöille syötettiin joko kaksi sokeripilleriä tai neljä sokeripilleriä niin havaittiin, että neljä sokeripilleriä syöneiden mahahaava parani nopeammin, vaikka kukaan ei saanut mitään lääkettä. Ohjeiden vastaisesti kaksi kertaa päivässä korvavaloa käyttävät saattavat parantua huiman nopeasti. Keittoliuospistokset tehoavat paremmin kuin valkoiset pillerit, koska pistos on dramaattisempi kuin pilleri – ja korvavalo vieläkin dramaattisempi.

Valkee ei ole vielä hyödyntänyt seksuaalisen suorituskyvyn paranemisen tai seksuaalisen halukkuuden lisääntymisen rahakkaita markkinoita. Nyt yhtiöllä on ollut mahdollisuus valita joukkoon henkilöitä, jotka ilmoittavat halukkuutensa testata laitetta tähän vaivaan. Paraneehan ne, kun kaamosmasennus vähenee, on yhtiön tieteellinen vastaus epäilijöille.

Valvovalle viranomaiselle Valkee Oy:n temput aiheuttavat päänvaivaa. Laite on tarkoitettu kaamosmasennuksen hoitoon, mutta nyt sitä yritetään ensi syksystä alkaen kaupata terveille. Henkilö, joka kokee talvella kaamosoireita, on terve, eikä tarvitse mitään hoitoa. Oireilu muuttuu sairaudeksi vasta, kun voidaan puhua kaamosmasennuksesta. Miten valvova viranomaimen suhtatuu lääketieteellisen laitteen markkinoimiseen terveille?

Sananvapauteen kuuluu, että laiteen käyttäjä saa kertoa, mitä vaikutuksia laitteella on. Jos joku käyttäjästä kertoo, että laite paransi migreenin, niin minkäs Valkee sille voi? Onkohan asia näin yksinkertainen? Ei ole. Asiaa tulee tarkastella kokonaisuutena ja yhtiön aikasempi toimintakulttuuri huomioon ottaen.  Tässä on yhtiön johtama, järjestämä ja manipuloima markkinointikampanja. Tämä on kampanja niiden vaikutusten kertomisesta, jotka laki kieltää. Valkee yrittää kiertää lakia ja markkinoida laitettaan muuhun kuin mihin se on tarkoitettu. Siitähän tästä tosiasiassa on kysymys. Tästä syystä Valviralla on velvollisuus puuttua tähän markkinointitapahtumaan.

”Vielä päivä aikaa hakea Valkee testiryhmään – 60 valitaan antamaan lahjomatonta palautetta” -twitter Valkee 20.12.2012. (testiryhmä lahjottiin lähes 200 euron arvoisella tuotepaketilla, pidän sarkastisesta huumoristanne)

No nyt kun vitsien makuun päästiin niin.

Juuso Nissilä joutui käymään tapanina Oulun seudun yhteispäivystyksessä kovan korvakivun takia. Lääkäri veti kaksi antibioottipilleriä korvista.
– Miksi olet laittanut antibiootit korviisi? lääkäri kysyi.
– Lyhin tie suoraan kudokseen, tiedemies perusteli.

Mainokset

2 thoughts on “Valkeen markkinointitempaus on plasebotutkijan taivas ja valvovan viranomaisen helvetti

  1. Jos jutut Valkeen sidoksista lestadiolaisuuteen pitävät paikkansa, ajatus seksuaalisen suorituskyvyn lisäämisestä on kuvottava. Kun kyseisen liikkeen piirissä lähetetään äijäporukka kertomaan ”Jumalan tahdosta” naisille, jotka eivät anna tarpeeksi, vaikka henki lähtisi seuraavasta raskaudesta, kyse on aika isosta asiasta.

    Suosittelen l-aktiivisille miehille teholedin pysyvää implantointia falloksen päähän ja kokonaisuuden piilottamista keinovaginaan.

  2. Kehtaat EliasA vetää uskonnollisen vakaumuksenkin jo tähän herjaan? Kai ymmärrät, miten lapselliselta saat itsesi nykymaailmassa kuulostamaan. Häpeä.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s