Onnistuuko Valkee Oy vielä kerran jymäyttämään mediaa ennen joulua?


English: KOLKATA WEST INTERNATIONAL CITY SCAM

(Photo credit: Wikipedia)

Valkee Oy:n tehotonta korvavaloa myydään vielä viikko. Yhtiöllä on suuri hätä saada lahjakauppa pyörimään. Kukapa haluasi antaa ystävälleen huuhaata?

Valkee Oy vastine Skepsiksen huuhaa-palkinnon perusteluihin veti vesiperän. Toimittajat eivät enää usko Valkeen tiedotteita. Sota ei ole kuitenkaan vielä lainkaan ohi. Valkee Oy on verkostoitunut hyvin ja sillä on tukijoita eri puolella yhteiskuntaa ja lehtitaloissa. Kun Skepsis ry julkaisi väitteen, että Valkee Oy:n tieteellinen tutkimus on koehenkilöiden satunnaistamisen ja sokkouttamisen osalta erittäin puutteellisia, niin nyt olisi aika tehdä selventävä juttu tästä asiasta. Mitä se merkitsee, jos sokkouttaminen on tehty (tahallaan) väärin? Pelkäänpä vain että Valkee onnistuu vielä jouluviikolla saamaan johonkin julki perättömät väitteensä. Siihen ei sitten kukaan ehdi enää vastaamaan eli teko on journalistisesti ajatellen törkeä.

Valkeen markkinointi on samanlaista, jota verkostomarkkinointiyritykset käyttävät. Wincapita verkostomarkkinointihuijaus oli erittäin suosittu Oulussa ja Oulunsalossa, ja siksi nämä opit ovat hyvin juurtuneita tällä alueella.

Verkostomarkkinoinnin markkinoinnin kulmakiviä on valheellinen ja ennen kaikkea harhaanjohtava markkinointi. Siksi monet pitävät verkostomarkkinointia kusetuksena. Esimerkit valaisevat markkinointitemppuja.

Valkee Oy kertoo, että sillä on placebokontrolloituja tieteellisiä tutkimuksia. Lukija/toimittaja saattaa tästä tehdä sellaisen virhepäätelmän, että yhtiöllä on näyttöä laiteen toimivuudesta. Yhtiöllä ei ole kuitenkaan yhtään ainoata sellaista tutkimusta, jossa laitteen teho johonkin tautiin olisi osoitettu. Kieroa. ”Placebokontroilloidut” tutkimukset ovat olleet ihan jotain muuta kuin tehon osoittamista.

Verkostomarkkinoijat myös valehtelevat päin naamaa. Niin tekee myös Valkee Oy. Ehkä tämä on yllättänyt median, sillä mediassa ei ole oikein totuttu, että sille valehdellaan. Valkee on valehdellut Finnairille, että sen laite voisi tehota aikaeroväsymykseen. Asiasta ei ole mitään näyttöä. Väite on silkka vale. Mutta verkostomarkkinoinnista opittuun tyylliin väitteen tueksi on kehitetty satu, jonka vain hölmöt uhrit uskovat.

Ravintolisien markkinointi laitettiin EU:n toimesta kuriin niin, että tieteellisesti todistamattomia väitteitä ei enää pystytä esittämään. Valkeen laite ei ole kuitenkaan ravintolisä, elintarvike tai lääke. Siksi villiä markkinointia ei valvota etukäteistarkastuksella vaan vain jälkikäteen.

Valkee Oy on heittäytynyt myös tahallaan tyhmäksi. Yhtiö teeskentelee, että haastattelut, lehdistötiedotteet, piilomainontajutut, Facebook sivut, Japaninkieliset Internet sivut eivät olisi markkinointia ja siksi näillä foorumeilla saa esitellä yhtiön CE-hyväksynnän vastaisia laittomia väitteitä. Tyyppillistä verkostomarkkinointifirmoillekin.

Verkostomarkkinointifirmat levittävät myös kovasti henkilökohtaisia käyttökokemuksia  – kuten Valkeekin. Koska henkilökohtasin kokemuksin ei voida poistaa lumevaikutusta, tällaiset tarinat ovat arvottomia. Tarinoiden levittäjillä on usein motiivi: he itse tai joku tuttu on tuoteen myyjä tai osakkeen omistaja.

Valkee Oy ei hyväksy näillä sivuilla esitettyä kritiikkiä, koska kritiikin esittäjä ei ole itse kokeillut laitettta. Tällainen kestämätön väite on myös verkostomarkkinoinnista peräisin olevaa kusetusta. Kriitikon pitäisi osoittaa että tuote ei toimi, vaikka oikeasti Valkee Oy:n tehtävänä on osoittaa, että tuote toimii. Tällaiset väitteet kuitenkin uppoavat niihin hölmöihin, jotka ostavat laitetta. Mutta yhtiö joka väittää, että laitetta kokeilematon ei saa arvostella laitetta on tietekin umpikiero ja läpimätä.

Mainokset

5 thoughts on “Onnistuuko Valkee Oy vielä kerran jymäyttämään mediaa ennen joulua?

  1. Höh höh…. Aikamoista kusetusta, TÄMÄ BLOGI SIIS! Valkee toimii mulle ja vaimolle hyvin jo toista talvea.

  2. Teillä näyttää toimivan hyvin plaseboefekti. Tässä blogissa on yksityiskohtaisesti selvitetty, mistä on kyse. Maksettu tai maksamaton mainos ei asiaa muuta miksikään.

  3. Teksti on reipasta, mutta se ei muuta sitä tosiasiaa, että vieläkään ei ole julkaistu tutkimusta, joka osoittaisi laitteen tehon.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s