Valkee Oy siirsi laittoman korvavalomarkkinoinnin Valviran ulottumattomiin: Facebookiin


Valkee Ear Light Device

Valkee Ear Light Device (Photo credit: inky)

Valkee Oy on saanut markkinavalvojalta Valviralta useita kehoituksia siivota kotisivujaan. Tästä viisastuneena Valkee Oy on lopettanut kotisivujensa ylläpidon ja kertoo ihmelaitteensa ihmeominaisuuksista Facebookissa. Yli-ikäiset Valviran valvojat eivät tiedä, mikä Facebook on ja siksi Valkee Oy saa mellastaa siellä mielensä mukaisesti.

Valkee Oy ei saa mainostaa laitteensa vaikuttavan JetLagiin eli aikaeroväsymykseen. Herrat tietävät tämän, mutta rikkovat jatkuvasti lakia vastaan, nyt siis Facebookissa. Miksi ihmiset ostavat tuotteita selvästi epärehelliselä kauppiaalta? Miksi sanktiot Suomessa eivät voisi olla sellaisia kuin USA:ssa, jolloin harhaanjohdetut kuluttajat saisivat oikeutta?

Kun Antti Kuparinen totesi totuuden Valkee Oy:n facebook sivuilla, että tieteellistä näyttöä ei ole, Valkee vastasi seuraavasti: ”Antti, on virhe väittää, ettei korvien kautta aivoihin johtamallamme valolla olisi saavutettu tieteellistä näyttöä. Sitä on jo runsaasti. Kaksoissokkokokeet toiminnallisissa MRI kuvissa, kognitiivisessa suorituskyvyssä ja reaktioajoissa, yhtälailla kuin aivoista osoittamamme valovasteelliset proteiinitkin (samojen, joihin kirkasvalon teho on jo aiemmin sitovasti kytketty), osoittavat kiistatta väitteemme tosiksi.”

Antti on tässä kuitenkin oikeassa ja Valkee Oy yrittää johtaa käyttäjiä harhaan. Yleensä Valkee on vastannut arvosteluun sillä roskatiedetutkimuksella, jossa lähes kaikki käyttäjät paranivat täydellisesti kaamosmasennuksesta. Nyt  tämä lumetutkimus on hylätty ja lähdetään fMRI kuvien kanssa liikkeelle. Valkeen korvavalon teho voidaan osoittaa placebokontrolloidulla kaksoissokkokokeella. Niin kaikkien muidenkin laitteiden teho osoitetaan. Valkee ei ole tällaista tutkimusta tehnyt eikä yhtiö edes sellaista suunniittele tekevänsä. Sellainen koe nimittäin paljastaisi, tehoaako laite kaamosmasennukseen vai ei.

fMRI kuvatutkimuksesta voi sanoa heti seuraavaa: jos korvavalot aiheuttavat ihmisen aivoissa fMRI menetelmällä havaittavia muutoksia lumeryhmään verrattuna, niin se ei tarkoita sitä, että korvavalo tehoaisi kaamosmasennukseen. fMRI menetelmästä on hyvä tietää seuraavaa: fMRI menetelmässä havaitaan aivoissa muutoksia joogaajillakin. Menetelmä on siis herkkä ja tuloksia tulee pelkästään ”ajatuksen voimalla”. Muistutetaan vielä, että yksi Valkeen fMRI-tutkimus on julkaistu lehdessä, jossa jutun julkaiseminen maksaa 1600 €. Juttuja ei siis hylätä laadun takia, vaan rahalla saa jutut muiden luettavaksi. Voi kiinnittä huomiota myös siihen, että kirjoittajat Valkee Oy:n osakkeenomistaaja Markku Timonen ja tuohon aikaan toimistusjohtaja Juuso Nissilä sanovat: ”The authors declare that the research was conducted in the absence of any commercial or financial relationships that could be construed as a potential conflict of interest.” Tutkimuksen taustalla ei siis ole mitään kaupallisia kytköksiä, heidän mielestään. Tällainen lause pitää olla, sillä muutoin juttua ei julkaistaisi lainkaan. Lehdet eivät halua sivuilleen tuote-esittelyjä. Jokainen voi mielessään miettiä, kuinka rehellinen lausunto on. Ulkomaisen lehdentekijän on vaikeampi arvioida asiaa. Tutkimuksessa ei riittävän tarkasti selosteta, miten plasebokontrolliryhmää kohdeltiin, jotta lukija voisi vakuuttua homman rehellisyydestä.

Valkeen teoria siitä, että kirkasvalolampun ja korvavalon vaikutusmekanismi olisi sama, on reikiä täynnä. Valkeen suorituskykytestit ovat olleet ihan naurettavia. Koehenkilöiksi on kuulutettu yliopiston käytävillä opiskelijoita. Haaviin saadut ovat  tietenkin niitä, jotka ovat herkkiä uskomaan laitteen toiminnan olevan totta. Jo pelkästään tämä lume-efekti riittää vesittämään jutun. Niin ja hyvä Valkee. Laitteen markkinointi muuhun kuin kaamosmasnnukseen on laitonta.

THL:n teki korvavalon ja kirkasvalolaitteiteiden käyttöselvityksen. Raportissa todetaan: ”Tätä käyttöselvitystä ei suunniteltu siten, että sen perusteella voitaisiin vertailla  valolaitetyyppien tai käyttötavan välisiä eroja valon tehokkuuden suhteen. Tämä käyttöselvitys ei ollut tutkimus, eikä siinä ollut satunnaistettua vertailuasetelmaa.Tästä käyttöselvityksestä palautetta antaneiden henkilöiden lukumäärä ei ollut niin suuri, jotta vastausten perusteella voitaisiin tehdä tilastollisesti merkitseviä johtopäätöksiä valon vaikutuksista kaamosoireisiin. ” Satunnaistettu vertailuasetelma tarvitaan, jos halutaan tutkia korvavalolaitteen tehoa. Kas, Valkee Oy:n omissa tutkimuksissa ei ole ikinä ollut koskaan satunnaistettua vertailuasetelmaa. Siksi niistä ei voi tehdä johtopäätöksiä laitteen tehosta. Valkee on kuitenkin härskisti tehnyt johtopäätöksiä omista tutkimukistaan ja jättänyt pois tiedon siitä, että satunnaistettu vertailuasetelma puuttuu.

Vaikka tutkijat ja selvityksen tekijät kieltävät korvavalon ja kirkasvalon välisen vertailun tekemisen, tämä ei estä Valkeeta syyllistymästä juuri siihen, mikä on kielletty. Facebook sivuilla Valkee härskisti toteaa: ”Tulos: 6-12 MINUUTTIA VALKEETA ON YHTÄ TEHOKAS KUIN 30-60 MINUUTIA KIRKASVALOLAMPPUA.” Väite on perätön. Tämä osoittaa Valkeen markkinoinnin härskit otteet. Jos joku myisi vastaavalla tavalla banaaneja tai jotain muuta tuotetta niin kuluttajavirasto puuttuisi asiaan heti. Mutta nyt kuluttajavirasto ei puutu, koska valvonta kuuluu Valviralle, sille surullisen kuuluisalle, jonka virkamiesten kaikki aika menee valelääkärisyytteiden puolustamiseen ja oikeille töille ei jää aikaa.

Halveksin niitä blogisteja, jotka syyllistyvät korvavalon piilomainontaan.

Mainokset

3 thoughts on “Valkee Oy siirsi laittoman korvavalomarkkinoinnin Valviran ulottumattomiin: Facebookiin

  1. Päivitysilmoitus: Valvira reagoi nopeasti: Valkeen korvavalomainoksiin Facebookissa puututtiin ennätysnopeasti. THL: tutkimus aivan riittämätöntä | Roskatiede

  2. Päivitysilmoitus: Valkee: Englantilainen laatulehti tyrmää Valkee oy:n korvavalon – 0 tähteä | Roskatiede

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s